Tips om minder vlees en meer groenten te eten + boodschappen bespaartips

5 februari 2021Dagmar
Blog post

Mijn challenge om een maand geen vlees te zitten zit erop! Het is me ontzettend meegevallen, ik had alleen de eerste 4 dagen het idee op een dieet te zitten. De rest van de maand was een eitje. Een leuke ontdekking! Ik word geen vegetariër maar wil graag minder vlees gaan eten. Met het besparen op boodschappen hebben we een heel goed begin gemaakt en ook het doel meer groenten eten is goed gelukt. Al en al een succesvolle challenge waarbij ik het leuk vind om leuke en handige tips met jou te delen! Lees je mee?

Tips om minder vlees en meer groenten te eten en om te besparen op je boodschappen:

Bespaartips

  • Maak een weekmenu en baseer dit op aanbiedingen. Zo koop je precies wat je nodig hebt en nog met korting ook. Sinds wij dit doen besparen we wekelijks tientjes op onze boodschappen.
  • Spreek een weekbudget af en maak dit elke week over op je boodschappenrekening. Een week is een stuk overzichtelijker dan een maand en zo voorkom je dat je aan het einde van je inkomen een stuk maand overhoudt. Een keertje teveel uitgegeven? De week erop begin je weer met een nieuw budget!
  • Schrap frisdrank uit je boodschappen en vervang dit door water of siropen. Of investeer bijvoorbeeld in een apparaat waarmee je je eigen frisdranken kunt maken. Ons bespaart dit zo’n €40 – €60 per maand. Reken dat maar eens uit op jaarbasis 🙂

Tips als je minder vlees wilt eten

  • Experimenteer met vegetarische versies van je favoriete gerechten. Stel jezelf de vraag hoe je lekkere vegetarische versies zou kunnen maken van je lievelingsgerechten. Maak gebruik van smaakmakers met veel umami zoals tomatenpuree, paddenstoelen, kaas etc. Die geven extra smaak aan gerechten. Ik bedacht tijdens mijn challenge zo een heerlijke vegetarische versie van mijn favoriete Bolognese saus waarmee ik ook nog eens een zalige vegetarische lasagna maakte 🙂 Nog een aanrader: zelfgemaakte foe yong hai!
  • Behoefte aan nog wat meer concrete recepten? Dit vegan kookboek raad je ik van harte aan. Ik heb er veel lekkere inspiratie uitgehaald en dus een persoonlijke aanrader. De vegan varianten kun je trouwens prima vervangen door bijvoorbeeld dierlijke zuivel.
  • Probeer elke week 1 a 2 vleesvervangers uit als je dat wil om zo (nieuwe) favorieten te ontdekken. Ik ontdekte zo trouwens dat ik niet zo’n fan ben van vleesvervangers die op vlees moeten lijken. Liever maak ik bijvoorbeeld deze champignonburgers!
  • Inventariseer waar je knelpunten zullen liggen en ga op zoek naar alternatieven. Voor mij was het ontbijt een dingetje, daarop heb ik geanticipeerd zodat dit geen valkuil vormde.
  • Vraag tips en favoriete recepten aan een vriend(in) die minder vlees eet of is gaan eten, of aan die ene vegetarische collega of kennis.
  • Zorg voor een plan b. Mocht je nou een keer iets koken wat je echt niet te hachelen vindt, tover dan een ingevroren vegetarische maaltijd tevoorschijn of een lekkere vegetarische gemaksmaaltijd.
  • Volg een (online) vegetarische of vegan kookworshop om nieuwe smaken en ingrediënten te ontdekken.
  • Vraag advies aan een diëtiste of voedingsdeskundige om tot een gebalanceerd voedingspatroon te komen. In vlees zitten bepaalde voedingsstoffen die je mogelijk onvoldoende binnenkrijgt als je geen vlees eet. Iets om serieus te nemen en om alternatieven voor te overwegen.
  • Mealprep voor drukke dagen waarop je weinig tijd, puf en/of zin hebt om te koken.
  • Mocht je samenwonen met anderen die niet meedoen aan de challenge bespreek dan samen hoe dat voor iedereen op een goede en leuke manier zou kunnen.


Tips om meer groenten te eten

  • Door zelfgemaakte soep met groenten als tussendoortje en een lekker groentengerecht te maken als lunch krijg je extra groenten binnen.
  • Ook lekker: groenten zoals spinazie en avocado toevoegen aan je smoothie voor een extra groentenboost.
  • Zelfs aan je ontbijt zou je groenten kunnen toevoegen door een zelfgemaakte groentenspread zoals hummus te eten, eventueel nog belegd met wat rauwkost.
  • Het is ook leuk en lekker om van verschillende groenten frietjes te maken.
  • In pastasauzen en soepen kun je allerlei verschillende groenten verwerken. Zo krijg je verschillende groenten binnen.
Ik vond het erg leuk om deze challenge gedaan te hebben.
Heb jij nog een leuke, lekkere of handige tip? Laat het weten in de reacties!

Wil je niets Vertruffelijks missen? Volg Vertruffelijk dan op social media!

Geniet ervan, Dagmar

Tekst: Dagmar
NB: dit artikel bevat affiliate links

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorig bericht Volgend bericht